Bouwproject aan Willemskaai krijgt jachthaven

Maasmechelen

Vanaf 1 mei start de verkoop van appartementen op Willemskaai, het project dat uitpakt met ‘wonen aan het water’ op de voormalige scheepswerf Sint-Barbara in Eisden. De instapprijzen variëren van 152.00 euro tot 192.000 euro. In de laatste fase, tegen 2028, komt er een jachthaven rond de oude scheepsdokken.

Capstone bouwt op de Willemskaai 393 appartementen met één, twee en drie slaapkamers, maar ook penthouses. Dat gebeurt in vies fases. De eerste appartementen, met zicht op het water en zicht op het park, worden volgend jaar gebouwd, het gaat om respectievelijk 67 en 54 appartementen. In fase twee krijgen de dokken een nieuw leven. De verloederde kades aan de oude scheepswerf worden vanaf 2028 een nieuwe aantrekkingspool met een jachthaven, omgeven door een dorpskern en kwalitatieve kleinschalige speciaalzaken. “Uitschieter wordt de horecazaak aan het water met uitzicht op de vaart”, weet Patti Verdoodt van Willemskaai.

Vrees

Voka, M2 en Handelscentrum Eisden eisen inspraak bij die commerciële ontwikkeling. Zij zijn bang dat het nieuwe project met drieduizend vierkante meter kleinschalige winkels een deel van hun cliënteel inpikt. Er wordt gevreesd dat een grote supermarkt richting Willemskaai trekt.

Patti Verdoodt nuanceert de verzuchtingen. “Willemskaai wordt in eerste instantie een woonproject. De bedoeling is om een gezellige dorpskern te ontwikkelen waar de bewoners terechtkunnen. De concrete invulling van de commerciële ruimte is nog niet bepaald en is pas voorzien in 2024. Wij staan open om de lokale actoren te betrekken bij de invulling van de commerciële zone.”

Voetgangers

Het gemeentebestuur is er samen met de ontwikkelaars nog niet uit hoe de zachte weggebruiker zijn weg moet vinden naar en van de site. “Er loopt vanaf het kanaal een fietsweg door de wijk met aansluiting op de nieuwe fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart”, aldus Verdoodt. “Voor de voetgangers geldt voorlopig hetzelfde. Er wordt gekeken of er een oversteekplaats kan komen op de Ontsluitingsweg”, aldus architect Jeroen Maesen.

“Dat is pas voor 2024. We bekijken alle mogelijkheden. We moeten ook nog rekening houden met het tramtracé, maar we komen er wel uit”, belooft schepen Stefan Thorez (Open Vld). jth

> Bekijk het artikel op de website van Het Nieuwsblad
> Download hier het artikel van Het Nieuwsblad