400 woningen aan het water op de scheepswerf in Eisden

Maasmechelen

Op de voormalige terreinen van scheepswerf Sint-Barbara aan de Zuid-Willemsvaart in Eisden komen 400 woningen. Capstone Development Group bouwt de appartementen in zes fases, tot einde 2030.

De eerste fase start dit najaar met de aanleg van de toegangsweg.  Die werken kosten 2.150.000 euro. “De investeerder legt de wegen aan en de gemeente neemt die nadien gratis over”, weet bevoegd schepen Stefan Thorez (Open Vld). "Het wordt een duurzame en leefbare wijk met een zone 30”.

Het hele project bestaat uit zes fases. Na de aanleg van de wegen en nutsvoorzieningen start de tweede ronde pas volgend jaar. Dan worden 121 woongelegenheden gebouwd. Daar komen 176 parkeerplaatsen bij. In latere fases worden nog eens 280 woningen gerealiseerd.

“Het huidige project dateert van enkele decennia geleden”, herinnert huidig burgemeester Raf Terwingen (CD&V) zich. “Uit de tijd dat mijn vader nog burgemeester was. Dat was van 1990 tot 1996. Die was daar toen al enthousiast over. Die had iets met water”.

Ook Michel Vigneron was destijds betrokken bij de opstart. “Er was toen alleen maar sprake van ontwikkelingen rond de droogdokken”, herinnert de ere-sp.a-schepen zich daar nog van.

Rotonde

Het huidig project omvat drie woonzones. “Wonen in het park, wonen aan het water en wonen aan de dokken”, herinnert burgemeester Terwingen zich van eerdere info.

De projectontwikkelaar informeert het volledige schepencollege en de gemeenteraad pas in maart. Op de jongste gemeenteraad klonk er vanuit de verenigde oppositie kritiek op de realisatie van de ontsluitingsweg. “Eén toegangsweg via de rotonde aan McDonald’s op de toch al drukke Ontsluitingsweg, dat is veel te weinig”, fulmineerde Jos Lambrichts (AdemM). “Stel je voor dat daar iets gebeurt. Dan zitten die mensen gevangen”. De volledige oppositie onthield zich begin deze maand bij de stemming.

“Wij zijn tevreden dat het project eindelijk van de grond geraakt en zijn in gesprek over de verkeersafwikkeling zoals de aanpassing van de rotonde, de fietsverbinding en eventuele afrijstroken”, weet schepen Thorez. “Door die afslag op de Ontsluitingsweg zal de druk op het verkeer op de Koninginnelaan met 25 tot 50 procent afnemen. Ook de wachttijden op de rotonde zullen niet echt stijgen. Maximaal met één seconde.”

De Ontsluitingsweg kwam er als aanrijroute naar het Eisdense commercieel centrum M2, Pauwengraaf en Maasmechelen Village en wordt vooral in het weekend druk gebruikt. ’s Avonds is het er aanschuiven tussen de rotonde op de Ontsluitingsweg en de Koninginnelaan door auto’s die naar de McDonald’s willen. (jth)

> Bekijk het artikel op de website van Het Belang van Limburg
Download hier het artikel van Het Belang van Limburg